onsdag 1 september 2010

Roslund/Hellström, Tre sekunder

Uppläsare: Peter Andersson

"Paula" lever ett dubbelliv. På ytan arbetar han vid ett säkerhetsföretag och väl hemma väntar en underbar fru och två barn. Hans arbete är en fasad för hans riktiga verklighet. Han är infiltratör för polisen. När Paula avtjänade sitt fängelsestraff för droginnehav blev han kontaktade av Erik som ville att Paula ska arbete som infiltratör och därmed få reducerat straff. Sedan detta beslut har det gått nio år och Paula är inne på slutet av sitt uppdrag. Han är på väg att knäcka en ny knarkliga som vill etablera sig i svenska flängelsen. Men mitt under uppdraget går något fel och Paula är lämnad åt sitt öde.

Tre sekunder är Roslund och Hellströms hittills bästa bok. Som vanligt bjuds läsaren på spänning och tempo. Jag blir som läsare känner mycket känslor när jag lyssnar till hur Paula kämpar med sitt uppdrag. Framförallt känner jag ilska för hur det svenska infiltratörssystemet verkar fungera. Evert Grens får inte lika mycket utrymme i detta verk vilket känns bra. Hans depression och ilska kan ibland bli för mycket. Istället får han maka på sig och ge plats för Paulas berättelse och göra sitt framträdande i slutdelen av boken. Detta är en bok med lärdomen att det inte blir bättre om man gömmer undan sina problem eller förnekar att de existerar.

Betyg: 8

Spänning: 5
Humor: 0
Lärorik: 3
Kärlek: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...