söndag 1 augusti 2010

Lev grossman - The magicians

The magician utspelar sig i dagens New York. Quienton är 19 år och anser att världen är grå och tråkig. Han drömmer sig bort till fantasyvärlden Fillory som enbart existerar i böckernas värld. En dag hamnar han på ett intagningsprov till en mystisk skola som han aldrig hört talas om mitt i New York. Han klarar intagningsprovet och blir antagen vad som visar sig vara en trollkarlsskola. Här får han lära sig magi och allt som hör college till med sex, sprit och droger. Detta till trots så känner sig Quienton fortfarande deprimerad och längtar efter det stora äventyret. När han upptäcker att fantasyvärlden Fillory är verklig drar han och hans vänner ut på äventyr.

The magician har sagt sig vara Hogwarts på college. Jag kan inte se denna koppling. Det skapas ingen magisk stämning och åren på college går snabbt. Rowling var smart och drog ut på skolåren och skapade äventyr där det onda kämpar mot det goda. I the Magicians händer inte mycket. Quienton och hans vänner är ständigt tråkiga och deprimerade. De långa kapitel där inget händer gör mig tokig. Språket är ibland svårt att följa och kapitlen avslutas abrupt utan uppföljning. Boken skapar också många frågetecken som inte besvaras t.ex. kan trollkarlarna berätta för sina barn att de kan magi, får de använda magi i den ”vanliga” världen osv. Den magiska världen Fillory är en direkt kopia av Narnia vilket gör mig arg, kalla den då för Narnia istället för att göra en copycat. Boken har sina ljusa stunder och slutet är spännande men det känns som om Grossman kunde ha ansträngt sig lite mer.

Betyg: 5

Humor: 1
Spänning: 2
Lärorik: 1
Kärlek: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...