tisdag 20 juli 2010

Becca Fitzpatrick - Hush, hush

...God spared not the angels that sinned, but casted them down to hell, and delivered them into chains of darkness to be reserved unto judgment...

Mystiska saker händer omkring Nora sedan Patch dök upp i hennes liv. Han verkar veta allt om Nora, nästan som om han kan läsa hennes tankar och varför har han ett stort, svart, V-format ärr på ryggen? Nora känner att hon alltmer lockas av Patch och de sensuella känslor han väcker. Men när fler och fler olyckor händer i Noras närhet, olyckor som nästan bringar henne om livet börjar hon göra efterforskningar kring Patch. Dessa leder henne in i en strid som härstammar ändå från medeltiden, en strid mellan odödliga och änglar.

Jag gillar tanken på att skapa en magisk berättelse om fallna änglar, kanske ett ämne att ersätta ungdomshysterien kring vampyrer. Tyvärr kan berättelsen inte leverera. Jag tycker boken är tråkig och klyftan mellan de spännande eventen är för stor. Det finns heller ingen sensuell känsla mellan Patch och Nora. Jag skulle mer kalla berättelsen en ren thriller än en fantasy. Den är också en självklart ungdomsbok, som inte lockar mig som vuxen. I nuläget kommer jag inte läsa fortsättningen, Crescendo som kommer ut i oktober.

Betyg: 4

Humor: 0
Spänning: 2
Kärlek: 2
Lärorik: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...