måndag 14 juni 2010

Joe Abercrombie - Best served cold

Shivers shifted in his saddle, rubbed gently at his itching scar as he watched the lines twist and buckle, holes opening up, flags dropping. Some med slowing, wanting to get back, others moving faster, wanting to press on. Fear and anger, two sides to the same coin. No one’s favorite job, trying to march tight over bed terrain while men shoot arrows at you. Stepping over corpes. Friends maybe.

Abercromies världs är outforskat territorium för mig. Inköpet av Best served coled är ett spontant initiativ som enbart inträffar när man står och grubblar framför fantastiska bokhyllor i den lokala bokhandeln. Jag lockas oftast av snygga omslag.

Best served cold handlar om Monza Murcatto, Ormen från Talins. Hon är berömd och framgångsrik i kriget som härskar i Styria. Dock har hennes framgångar blivit för stora enligt hennes överordnade, Greve Orso. Han dödar Monzas bror och kastar henne över ett stup. Genom ett mirakel överlever Monza. Med en svårt skadad kropp börjar Monza sin väg för att hämnas alla som förrått henne. Oavsett vad så måste 7 män dö.

Boken är tung och mycket rå. Blod och strider utgör huvudparten. Jag fastnar inte för någon i persongalleriet, vilket är mycket ovanligt. Det finns inga känslor från mig som läsare för personerna eller för historien. Allt är helt och hållet likgiltigt och min högsta önskan är att sidorna snart ska ta slut. Trots detta fullföljer jag berättelsen. Det enda som är positivt är att jag lärt mig några nya engelska ord som: Sanguine och Scimitar.

Betyg: 4

Humor: 0
Spänning: 2
Lärorik: 2
Kärlek: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...