onsdag 30 juni 2010

Ariana Franklin - Dödens mästarinna

Historien utspelar sig på medeltiden i Cambridge, England. Tre grymma barnmord har begåtts i bygden. Barnen har blivit torterade och utsatta för skrämmande övergrepp. Stadens judar har blivit anklagade för morden på grund av ett rykte att ett av barnen blivit korsfäst. söker man hjälp från brottslösaren Simon från Sicilien med sig har han doktor Adelia Aguilar som är expert på att föra de dödas talan genoma att analysera deras kropp i ett försök att hitta dödsorsaken. Det blir deras uppdrag att lösa morden och förhindra att ytterligare mord sker.

Jag gillar när boken innehåll är vetenskaplig och när Adelia genomför sina rättsmedicinska undersökningar. Det är som en liten glimt av Bones i medeltiden men samtidigt saknas en stark personlighet. Adelia påminner en del om Brennan i humöret men detta mattas av genom berättelsen. Jag hade gärna sett en mer kombination av Bones/Criminal mind i medeltida miljö. Framförallt med en mer fokusering på morden och att söka ledtrådar än intriger och kärleksförhållanden. Jag gillar de medeltida skildringarna i berättelsen. Franklin har gjort en bra historisk analys. Jag tolkade texten på baksidan som att boken skulle vara en fantasy/crime bok men den innehåller inga fantasyinslag alls, vilket var lite av en besvikelse.

Betyg: 5

Humor: 0
Spänning: 1
Lärorik: 4
Kärlek: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...