söndag 6 juni 2010

Agatha Christie, Mordet på Orientexpressen

Uppläsare: Ingvar Kjellson

Det finns en gyllene regel att inte ge kritik till en klassiker. Mordet på orientexpressen är den ultimata klassikern och jag tycker den är tråkig och oändlig. Jag har tidigare läst många av Christies verk och jag tycks ständigt fastna för böckerna med Miss Marple. Miss Marple har glimten i ögat och kommer alltid med vassa och kvicka repliker. Mr Poirrots historier är långtråkiga och inte lika lockande.

Manuset till Mordet på orientexpressen tycker jag är idylliskt. Alla misstänkta samlade på en plats och ingen kan ta sig därifrån. Men historien blir ändå grå och trist. Själva upplösningen är oväntad men blir samtidigt ”the easy way out”. Detta är kanske en bok som hellre ska läsas än lyssnas på.

Betyg: 4

Spänning: 0
Humor: 1
Lärorik: 2
Kärlek: 0

1 kommentar:

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...