tisdag 18 maj 2010

L.J Smith - Vampire diaries


Kärleken mellan en dödlig och en odödlig har alltids funnits i böckernas värld. Det är förbjudet, farligt och lockande. Ett perfekt tema för en författare och ett spännande ämne för oss läsare. Vampire diaries var en av de första böckerna som skildrar en annorlunda version av vampyrgenren. Genren beskriver en värld där vampyrer är goda eller onda, hjälte eller skurk. De goda dricker blod från djur och de onda lever av det klassiska födelseintaget. Fokuseringen riktas mot kärleken mellan en vampyr (som alltid är en man?) och en dödlig, flicka.

Vampire diaries misslyckas med att fånga mitt intresse. Den är just vad den är, en ungdomsbok som kanske hade lockat mig om jag gick i högstadiet. Det är bitvis spännande men intrigerna är så barnsliga att man tröttnar. Den misslyckas där Meyer lyckas. Jag valde dessutom att titta på första avsnittet av serien. Jag tycker att en del av rollsättningen är riktigt bra, men skådespelarna är alldeles för gamla för att befinna sig på högstadiet. Jag kommer inte fortsätta att titta på serien utan rikta mitt intresse mot True blood som enligt många källor ska vara riktigt bra.

Istället för att fortsätta läsa Vampire diaries kommer jag vänta på att Stephenie Meyers nya bok, The short second life of Bree Tanner som utkommer i juni.

Betyg: 5

Spänning: 3
Humor: 1
Kärlek: 3
Lärdom: 0

4 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att Vampire Diaries-böckerna är rätt sega och händelselösa men det finns ändå något där som jag hade älskat som tonåring. Serien tycker jag är helt ok - betydligt mer actioncentrerad än böckerna. True Blood är jag däremot lite besviken på vilket jag tror beror på enormt högt ställda förväntningar efter att ha läst bokserien om Sookie Stackhouse och älskat den. Vill du läsa lite vuxnare vampyrer så tycker jag du ska börja med dem (om du inte redan läst dem) de ges ut på svenska av månpocket nu i dagarna.

    SvaraRadera
  2. Ah, då ska jag börja med böckerna innan jag ser serien, antar jag?
    Tror att jag vill läsa dem på engelska.

    SvaraRadera
  3. Jag började med böckerna och blev lite besviken på serien, andra har gjort tvärtom och nog blivit lite besviken på böckerna så det är nog väldigt olika. Men som sagt, jag gillar böckerna bäst. Jag föredrar också att läsa dem på engelska och jag såg att alla nu finns på pocket utom den senaste delen förstås som gavs ut inbunden nu i början av maj.

    SvaraRadera
  4. Tack då ska jag börja leta runt på bokhandeln.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...