måndag 19 april 2010

Elisabet Nemert

Beskrivning: Historisk roman
Uppläsare: Gunnel Fred

Ödets hav är en bok som kan jämföras med ett gott glas vin. Man njuter av smaken och upplevelsen under en längre tid. Ödets hav utspelar sig på 1300 – talets Gotland. Historien kretsar kring Aurora Pleskov som växer upp i en välbärgad handelsfamilj. Hon får uppleva många äventyr och misärer. Boken skildrar mycket tidsenligt kring händelser som Visby brandskatt, Atterdags invasion av Gotland, Hansan och handelsresor till den ryska staden Novgorod. Beskrivningarna av miljön i boken är fantastisk och handlingen blir aldrig tråkig. Ibland är den lite genomskinlig och det är lätt att tolka om vad som kommer att hända härnäst i berättelsen. Men förövrigt är den en underbar njutning att lyssna på.

Boken förvånade mig positivt och visade sig vara en lite pärla. Jag har nu njutit av den i en veckas tid med många sköna morgonpromenader. Det kan vara att vårens ankomst också påverkar, men det är bara positivt :)

Betyg: 8

Spänning: 3
Humor: 1
Kärlek: 4
Lärorik: 4

1 kommentar:

  1. Jag har också lyssnat på boken (blev klar tidigt i morse) och jag tyckte den var underbar. Det var min andra Nemertbok och det blir säkert fler!

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...