söndag 17 januari 2010

Herman Lindqvist, Jean Bernadotte mannen vi valde

Mannen vi valde är berättelsen om hur Jean Bernadotte gick från en soldat i en arbetarfamilj i Frankrike till kung av Sverige. Resan dit är lång, vilket i längden blir lite tröttsamt för läsaren eller lyssnaren. Jag har lyssnat/läst många av Lindqvist tidigare verk t.ex. Napoleon och Historien om Sverige, men tyvärr lever inte denna bok upp till tidigare verken. Detta kan bero på att mycket av faktainnehållet är en upprepning från nämna böcker. Dock ska Lindqvist ges en ovation för att han lockar oss att läsa om den svenska historien. Kunskaperna om Jean Bernadotte eller som vi känner honom: Karl den XIV Johan växer med berättelsen. Det som jag framförallt fastnade för var berättelserna kring besöken i Örebro eftersom detta är mina hemtrakter.
Viktigt att komma ihåg är att Jean Bernadotte blev kung över Sverige 1810 och under hans era utkämpades Sveriges senaste krig. Norge 1814.

Betyg: 4

Lärdom: 7
Spänning: 2
Humor: 2
Kärlek:0

2 kommentarer:

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...