söndag 22 november 2009

Lee Child, Prickskytten

Jag har äntligen lyckats hitta en ny, spännande dekarförfattare. Jag är inte ett så stor fan av deckare men Lee Child förvånar och levererar. Han kan liknas lite vid Jan Guillous bästa böcker t.ex. Inte om det gäller din dotter eller Madame terror.
Lee Child huvudkaraktär är Retcher en fd polis och militär prickskytt. Historien kretsar kring ett massmord där fem människor avrättas mitt under lunchrusningen. Avrättningen sker genom en kula i huvudet av en prickskytt. En misstänks grips omgående och bevisen är överväldigande lite för bra tycker Recher.
Det som gör Childs böcker så bra är övergången mellan personnerna i boken. Ena stunden lyssnar man på Recher för att i nästa upptäcka att det skett en smidigt övergång till försvaradvokatens synvinkel. Böckerna är spännande och jag missar inte minsta mening.

Betyg: 7

Spänning: 7
Humor: 4
Kärlek:0
Lärdom: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...