söndag 29 november 2009

Jane Austen, Pride and prejudice and zombies

Detta är en underbar kombination enligt mig. Jag har tidigare försökt komma igenom Jane Austens Stolthet och fördom, men misslyckades pga ren tristess. Men tack vare denna lilla extra kryddning blir boken intressant och spännande. Boken behåller sin historia med alla karaktärer samt det romantiska språket. Den stora avvikelsen är att en enorm pest har drabbat England. Pesten gör att döda kan återuppstå om inte rätta metoder utförs vid en begravning. Pesten smittar också levande om de blir bitna av en zombie. Syskonen Bennet har fostrats i den ädla konsten av Kung Fu för att kunna försvara sig själva och sina ägor.

"There was suddenly a terrible shriek, not unlike that which hogs make while being butchered. Elisabeth knew at once what it was, and reached for here ankle dagger most expeditiously. She turned, blade at the ready, and was med with the regrettable visage of three unmentionables, their arms outstretched and mouths agape. The closest seemed freshly dead, his burial suit not yet discolored and his eyes not yet dust. He lumbered toward Elisabeth at an impressive pace, and when he was but an arm's length from her, she plunged the dagger into his chest and pulled it skyward."
Bokens innehåll av zombies är fördelat jämnt över hela boken och mixas med intriger ur Austens traditionella berättelse. Språket är stundom svårt och långtråkigt, men jag finner den ändå intressant och berättlsen lockar till läsning. Jag har oerhört svårt att rikta denna bok till en målgrupp. Kanske passar den alla eller kanske några få utvalda. Döm själv.
Betyg: 6
Lärdom: 4
Spänning: 5
Kärlek: 6
Humor: 3

1 kommentar:

  1. Ttrots att jag har varit lite skeptisk till att läsa den här, så gjorde ditt inlägg mig väldigt intresserad av att ge den en chans=)

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...