söndag 18 oktober 2009

Randy Pausch, Den sista föreläsningen

Vad skulle du göra om du just fått veta att har cancer och enbart 6 månader kvar att leva? Livsnjutaren Randy Pausch insåg direkt att all tid borde spenderas med sin fru och sina tre små barn. Allt för att förbereda dem för ett liv utan sin pappa. Många skulle ha dukat under för självömkan, sorg och rädsla, men Randy valde att leva varje dag till det fullaste. Han ville också förmedla sitt liv, sin livsglädje och sin på livet en sista gång inför andra människor. Det skulle bli hans sista föreläsning. Det var länge sedan jag läste en bok som fängslat mig och samtidigt lärt mig så mycket. Jag tar med lite av lärdomen här nedan.

" Om du kan drömma om det, kan du göra det."

" Se alltid till att kunna bidra med något, för då är du mer välkommen."

" Om ingen säger någonting till en när man gör fel, betyder det att de inte tror på en längre."

"Jag har upptäckt att många människor ägnar en ansenlig del av tiden åt att oroa sig över vad andra människor tycker om dem. Om alla slutade oroa sig över vad som rör sig i huvudet på andra människor skulle vi vara 33 procent mer effektiva i livet och på jobbet."

Betyg: 8

Spänning: 1
Kärlek: 3
Humor: 5
Lärorik: 10

1 kommentar:

  1. Tack för din fina kommentar. Den här boken kommer jag garanterat att läsa igen.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...