onsdag 29 april 2009

Nick Drake, Nefertiti

, Det var länge sedan jag begav mig in i Egyptens historia. Framförallt historien om Nefertiti och hennes make Akhenaten. Nick Drake illustererar bra en thriller kring denna epok även om språket ibland ter sig mycket modernt. Vi får följa eran då Akhenaten kungjorde att alla nu skulle tillbedja en gud, Athon. Vilket satte stopp för multidyrkan av de olika gudarna.
Boken kretsar kring polismannen Rahotep som kallas till den nya huvudstaden, Akhentaton, för att hitta drottning Nefertiti, som under mystiska omständigheter har försvunnit.
Boken är okej ur ett historieperspektiv då läsaren får en god inblick i egyptens mytologi och historia. Thrillerdelen är lite tråkig och långsam. Det som verkligen lyfter boken är uppläsaren Tomas Bolme, som enligt mig är den bästa i sitt yrke.

Betyg: 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...