måndag 17 november 2008

Robert Louis Stevenson, Dr Jekyll och Mr Hyde

Varför frågar ni läser jag denna bok? Ingen nyhet direkt eftersom den publiserades under 1800-talet. Jag anser att man ska, i alla fall som lärare, ha läst de flesta klassiska titlarna varav denna är en. Efter att ha sett flera filmatiseringar av boken var jag också intresserad av hur orginalet verkligen började och slutade.
Det är såklart en skildring av en personlighetsbrytning dvs en person som vill leva en annorlunda och ofta vildare, farligare liv än det som nu präglar vardagen. Med tanke på att den skrev för mer än ett århundrade sedan så finner jag det fashinerande av vad människors fantasi är kapabel till.
Jag sökte lite fakta om Stevenson. Han föddes 1850 i England och växte upp under sin överbeskyddande mors ögon. Som traditionellt under denna era skulle den enda sonen följa faderns fotspår och antingen utbilda sig till ekonom eller jurist. Dock lockade inte detta den unga Stevenson som hellre ville utforska litteraturens värld. Ur detta föddes bla denna bok och många mer t.ex. Skattkammarön. Jag gillar människor som går bort från vägen som lagts ut framför dem och vågar följa sina drömmar.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...