lördag 24 oktober 2015

Kiera Cass - The Elite

America är en av de elitutvalda att stanna kvar i sagolivet på slottet tillsammans med deras framtida trolovade. Det största bekymret är att det inte bara är America som är utvald. Flera andra flickor tävlar om Prins Maxons hand. Hennes känslor för ungdomskärleken döljer sig i slottets varje vrå. Dessutom utsätts slottet alltmer för nord- och sydrebellernas våld och förstörelse. 

Återigen dyker jag mig in i America Singers liv som kretsar kring livet i palatset och hennes kval kring kärleken. Boken påminner om en snällare version av Bachelor i en dystopisk framtid. Missförstå mig rätt, boken är tusen gånger bättre än tv-serien. Jag är till och med förvånad över mitt eget intresse över America och hennes leverne, det är svårt att lägga bort boken.  Dock känner jag misstro till ett system som så uppenbart missgynnar de svaga och där eliten lever i lyx och överflöd. 

Boken är lättläst som skapar självförtroende då sidorna rusar fram ändå är språket utvecklande. Det är är en mellanbok och bitvis långdragen, jag hoppas att författaren avslutar serien på ett skickligt sätt i den sista delen av serien. 

Betyg: 6

Förlag: Harper Collins UK
Sidor: 323
Utgiven: 2013
Författarland: USA
Adlibris
Bokus
Övrigt: del 2 i
Genre: ungdom, dystopisk framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...