tisdag 27 oktober 2015

Jessica Schiefauer - När hundarna kommer

Idag var jag med och startade upp ytterligare en bokcirkel. Det är alla svensk och engelsklärare på jobbet som bildat en cirkel med syfte att läsa ungdomslitteratur. Vi arbetar på en högstadieskola och kan tack vare cirkeln träffas, diskutera och lyfta fram litteratur ämnat för ungdomar, vilket till och med räknas som fortbildning.

Till första träffen hade vi läst den Augustprisnominerade boken När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Jag själv var medelmåttigt inställd till boken, den är mörk, dyster och det är svårt att finna engagemang för karaktärerna. Det som är makalöst bra med en bokcirkel är att när andra presenterar sin syn på boken får jag så många aha-upplevelser, att jag måste helt omvärdera författaren egenskaper att tänka och producera en bok. När hundarna kommer är en mycket aktuell bok att diskutera i klassrummet, framförallt efter händelserna i Trollhättan förra veckan. Den lämpar sig bäst för åk 9. 

Min uppgift förutom att presentera hur en bokcirkel struktureras, var också att ta med böcker att välja ifrån som ska läsas inför nästa träff. Jag valde att ta med några av mina favoriter ur fantasygenren, nämligen Guldkompassen, Odinsbarn och Eragon. Majoriteten i gruppen valde den aktuella boken Odinsbarn av Siri Pettersson. Vi har valt att ha en längre period mellan träffarna, så nästa gång blir i början av januari.


Betyg: 5 (cirkeln gav den betyget 7-8)

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 298
Utgiven: 2015
Författarland: Sverige
Bokus
Genre: ungdom

2 kommentarer:

  1. Har varit sugen på denna bok. Ska verkligen läsa den och se vad jag tycker.
    Härligt med bokcirkel. har varit med i bokcirklar då och då och det är mysigt :)

    SvaraRadera
  2. Det är roligt och utmanande då jag får läsa inom okända genren. Såg att boken just vunnit Augustpriset

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...