fredag 16 oktober 2015

Ken Follett - Världens vinter

Den första boken av Ken Follett, Giganternas fall läste jag över Atlanten under en flygresa mellan New York och Stockholm. En amerikansk flygvärdinna kände igen författarens namn och blev positivt överraskad att hans böcker fanns översatta i Scandinavium. 

Världens vinter tar vid där Giganternas fall slutade. Fem olika familjer - från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales - länkas samma under en enormt omvälvande tid då allt står på spel: Tredje riket växer fram, Spanska inbördeskriget pågår och Andra världskriget blir alltmer ett fasansfullt faktum. Källa: adlibris

Där Jan Guillou försöker begränsa sig väljer Follett att fylla sin bok med en gigantisk mängd sidor. Jag har inget emot det men bitvis blir historierna lite långdragna. Jag gillar historia, detaljer och att inget missas men det tar enorm tid att komma igenom boken, vilket inte inspirerar. Det är charmigt att personer i de olika familjerna möts under historiens gång. Att läsaren dessutom får en repetition i historiens gång ökar betyget. Nu väntar jag på att nästa bok i serien ska komma ut i pocket på svenska. 

Betyg: 7

Förlag: Bonnier pocket
Sidor: 860
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Adlibris
Bokus
Genre: skönlitteratur 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...