fredag 14 augusti 2015

Marcus Näslund - Verklighetens kvadratrötter

En bok som alltför länge fått vänta i min hylla. Detta är en kort och intensivt verk kring vilken nytta matematiken har i samhället. Författaren går in med iver i flera skilda ämnen som korsar varandra längs vägen t.ex. kryptologisk, energi, programmering, dataspel, GPS, medicin m.m. 

Jag har fått en många bra tips att använda mig till när mina elever frågar vilken nytta de har med olika specifika områden i matematiken. Bokens välfyllda innehåll matchas bäst mot gymnasiet men jag som högstadielärare har samlat på mig massa idéer som kan passa elevers olika intressen. 

Författaren är tydlig med att förtydliga att inga förkunskaper krävs och går igenom svårare moment på ett skapligt bra sätt. Jag tycker själv att kunskaper i matematik krävs för att förstå eller repetera vissa moment. Det är inte bara lärare som har nytta av denna bok utan även föräldrar och övriga befolkning i samhället som vill veta var matematiken finns och används till.  Jag lär mig mycket om datorgrafik, ljussättning och speldesign. Detta kan jag ta upp både i matematiken och i fysikundervisningen och påvisa vikten av kunskap. Jag kan ge exempel utifrån dagens teknik med smartphones och bärbara datorer vilket gör det lätt att skapa intresse hos mina elever. 

Betyg: 6

Förlag: Bod
Sidor: 160
Utgiven: 2012
Författarland: Sverige
Anpassad för gymnasiet
Adlibris
Bokus
Genre: facklitteratur

1 kommentar:

  1. Vilka minnen! Jag kompletterar artikeln här med att nästa bok - full av lärdomar från denna - är på väg: En Summa av Ögonblick (www.ensummaavogonblick.se)

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...