söndag 20 februari 2011

Richelle Mead - The last sacrifice

Den sista delen i Vampire academy serien gör oväntade vändningar som nu i efterhand är lite löjliga. Den bästa boken i serien är, nu efter hand del, 2 & 3 (Frostbite och Shadow kiss) sedan blir allt bara rörigt. Jag gillar då och då fördjupa mig i ungdomslitteraturens värld men ibland blir den tröttsamt upprepande. Jag hoppades att vampyrgenren kunde erbjuda något nytt men än så länge är det bara True blood som kan leverera ett intressant och annorlunda tema.

Rose har lyckats omvända sin mentor och älskare Demitri. Han är efter omvandlingen förändrad och tillbakadragen. Han har klargjort för Liisa, sin omvändare, att han inte vill träffa Rose. Han har ångest efter vad han utsatt Rose för i hennes fångenskap i Ryssland. Han beteende gör Rose förbannad och ledsen eftersom hon redan förlåtit honom.

När moroidrottningen Tatiana oväntat mördas står Rose anklagad för brottet eftersom hennes silverpåle användes som mordvapen. Rose får nu hjälp av sina vänner för att kunna fly. Vid hennes sida står återigen Demitri. Kvar stannar Liisa i ett försök att hitta bevis på Rose oskuld genom att kandidera som ny regent. Samtidigt stöter Rose och Demitri på Victor med broder och fler konflikter uppstår.

Missförstå mig rätt i min kritik. Ibland kan det vara skönt att drömma sig bort i kärlekens värld, framförallt med lite fantasytoner. Händelserna i denna bok är dock lite för överdrivna för min smak. Jag tycker det är bättre när historien kretsar kring en konkret uppgift som t.ex. i del 3.

Jag vill ändå ge en hyllning till Richelle Mead och den värld hon skapat. Hon använder sig av den äldre, traditionella vampyrgenren och tillför en gnutta magi och övernaturlig styrka. Karaktärerna är individuella och varje person sätter sin egen prägel genom sina handlingar. Jag gillar alla karaktärer och det som gör historien bra är att de är få genom hela serien. Vampire academy är klart värd att fördjupa sig i.

Betyg: 5

Förlag: Penguin Books
Sidor: 336
Utgiven: 2008
Författarland: USA
Genre: ungdom, urban fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...