måndag 21 februari 2011

Andrew Taylor - Nattvandraren

Jag har försökt ge Andrew Taylors verk en chans. Först med De fyra yttersta tingen och nu genom Nattvandraren. Han visuella världar är smakfullt dekorerade med föremål och miljö utifrån den beskrivna historiska tiden. Taylors handling kretsar oftast kring att ett mord begåtts därefter följer en långt utdragen handlingen som avlutas med en oväntad vändning som sedan löser mysteriet.

Året är 1786, John Holdsworth är en fattig bokhandlare som förlorat allt i livet och nu står på randen av en ekonomiskkatastrof. Hans hustru tog sitt liv strax efter att deras son hittat drunknad och därefter förstörde en brand hans bokhandel. När en rik grevinna erbjuder honom ett jobb accepterar han det utan förbehåll. Uppdraget tar honom till Jerusalem College i Cambridge där han ska forska i grevinnans son involverande i mordet på en kvinna. Mordet har gjort sonen mentalt instabil och han vårdas nu på ett vårdhem. John upptäcker snart att allt inte står rätt till i Cambridge salonger där ett brödraskap härskar och alla vill uppnå makt.

Taylor skapar som tidigare nämnt en bra miljöbeskrivning i sina böcker men handlingen blir tråkig och långsam. Jag tvingar mig själv genom varje sida och måste läsa en annan bok parallellt för att kunna fortsätta. Jag upplevde samma känsla med De fyra yttersta tingen vilket gör att detta blir den sista boken av Andrew Taylor som kommer in i lägenheten.

Betyg: 4

Förlag: Forum
Sidor: 445
Utgiven: 2010
Författarland: Storbrittanien
Genre: Historisk thriller

2 kommentarer:

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...