onsdag 16 februari 2011

Alexander McCall Smith - Giraffens tårar

I giraffens tårar får Mma Ramotswe i uppdrag att hitta en ung amerikan som försvann för mer än 10 år sedan. Hon har förlovat sig med Botswanas mekanikern J.L.B Matekoni och båda förbereder sig nu för att ställa om vardagen. Det de inte räknat med är Matekonis hushållerska inte gillar deras förhållande eftersom det påverkar hennes egen verksamhet hemma hos mr Matekoni.

Jag har en tendens att nedvärdera Alexander McCall Smiths böcker. Jag drar en djup suck och startar sedan första spåret på Mp3. Efter bara en halvtimme är jag fast djupt inne i berättelsen. Damernas detektivbyrå är lättsam, rolig och skapar en skön avkoppling från vardagen. Jag ler under mina promenader och påvägen till jobbet tack vare Mma Ramotswes äventyr. Bokens längd är perfekt och gör att jag aldrig tröttnar.

Då och då glimtar bitar av Botswanas historia förbi i berättelsen vilket är upplysande och intressant framförallt eftersom dess historia är nära kopplat till Sydafrika, ett land som jag lärt mig mycket om efter min resa dit.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier Audio
Uppläsare: Babben Larsson (gör ett kanonjobb)
Speltid: 6 timmar
Författarland: Storbrittanien
Utgiven: 2005
Genre: skönlitteratur, deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...