tisdag 11 januari 2022

Review: När vi var samer

När vi var samer När vi var samer by Mats Jonsson
My rating: 4 of 5 stars

Jag planerar att presentera seriealbum i de bokcirklar som jag är med i. Seriealbum är precis som mangaböcker bortglömda inom läsundervisning i bokcirklar och i läsundervisning i skolan. Jag anar att skolbiblioteken skulle behöva uppdateras med framförallt mangaalbum då många barn och ungdomar är intresserad av Japan, anime, gospel och allt inom den världen. Kan manga vara ett steg i rätt riktning för att få fler ungdomar att läsa. 

När vi var samer är ett fantastiskt epos som skildrar samernas historia och framförallt hur vi genom historien har förtryckt och utsatt dem för ett kulturellt folkmord. Seriealbumet kräver sin tid då det är mycket information att processa och lagra. Författaren gör ett genidrag i att ha med sin egen familjehistoria som en bred, röd tråd genom hela berättelsen. 


View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...