söndag 12 september 2021

Review: Vem har sagt något om kärlek? : Att bryta sig fri från hedersförtryck

Vem har sagt något om kärlek? : Att bryta sig fri från hedersförtryck Vem har sagt något om kärlek? : Att bryta sig fri från hedersförtryck by Elaf Ali
My rating: 5 of 5 stars

Vem har sagt något om kärlek är en bok som fångade mig. Det var bra länge sedan jag ville sträck läsa en bok, inte för att den är spännande utan för att den är intressant. Elaf geniala drag att blanda personligt innehåll med fakta från forskningsstudier om hedersförtryck är makalöst bra. Jag imponeras också över källförteckningen och vilken bra bok detta kommer vara som exempel hur källor ska redovisas. Jämförelserna hon gör mellan våld mot kvinnor och hedersförtryck samt jämförelser mellan individsamhället Sverige och kollektivets Irak är upplysande och intressanta. 

Jag hoppas många tänker på att detta är en beskrivning av skolan under 80/90-talet och att skolan idag är en annan. Idag skulle ingen elev få undantas från simundervisningen som är ett obligatoriskt moment i idrottsundervisningens betyg. 

Detta är en bok som ska finnas i alla skolbibliotek!


View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...