söndag 18 oktober 2020

Review: Bildhuggarens dotter

Bildhuggarens dotter Bildhuggarens dotter by Tove Jansson
My rating: 4 of 5 stars
Jag har på senare tid alltmer intresserat mig för Tove Jansson, dels genom Sveriges radios dokumentärer och dels genom sommarens uppmärksammade kampanj där Mumintrollet firade 70 år. jag blev lite skadad när jag var liten av boken Vem kan trösta knytet, en bilderbok men mycket mörka illustrationer och med konstig, snirklig handstil. Jag och mina syskon vågade aldrig läsa den. Jag är nu oerhört tacksam för att vi i bokcirkeln ska läsa Bildhuggarens dotter plus valfri bok Muminbok av Tove Jansson. 

Bildhuggarens dotter är fantastisk att lyssna på då Stina Ratuelin som skapar en teatralisk stämning med sin fantastiska dialekt. Dock har jag bitvis svårt att hänga med, jag tappar koncentrationen och missar innehåll. Detta är en bok som kräver lyssnarens fulla uppmärksamhet, lyckas men med det så blir det en fantastisk läsupplevelse. 


View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...