fredag 9 februari 2018

Review: Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter

Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter by Anders Rydell
My rating: 4 of 5 stars

Den här boken levererade över de förväntningar jag hade av att äntligen hitta en faktabaserad ljudbok som fångat mitt intresse. Jag gillar konst och vill lära mig mer om nazismen annars är vi dömda att upprepa förintelsen som den genomförde.

Jag har lärt mig enormt mycket av denna lilla bok, framförallt om nazisternas konstintresse och deras stora ansträgning att helt utrota folkslag, inte bara judar utan också polacker där de använde brända jordens teknik för att utplåna byar och städer. Allt för att göra plats för det Nya riket.

Boken fokuseras på den systematiska konststöld som utfördes under det andra världskriget och sedan kampen för de överlevande att få tillbaka sin familjs konst. Konst som flera årtionden efter andra världskriget finns utspridda på städers konstmuseum världen runt. Jag skäms över hur illa Sverige har skött flera ärenden av återlämning av stulen konst. Konst som fortfarande hänger på museums väggar. Tänk att vi, landet som satsat så mycket på Detta må ni berätta fortfarande inte kan erkänna de misstag och synder som begicks under och efter andra världskriget.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...