lördag 30 december 2017

Review: Jag var precis som du

Jag var precis som du Jag var precis som du by Negra Efendić
My rating: 5 of 5 stars

Det är klart en av årets stora läsupplevelser. Det är en bok som både ingå ämnesövergripande i skolan för högstadiet och gymnasiet. Boken berättas av Negra som flyr från ett folkmord, kvar hemma i byn är hennes föräldrar. Det handlar inte om flyktingvågen som startade 2015 utan om människor som flyr från kriget i det forna Jugoslavienunder 90-talet. I boken berättar Negra om uppväxten, flykten och att försöka anpassa sig till ett nytt liv i Sverige.

Språket är enkelt vilket passar att använda till skoleleverna antingen genom högläsning eller klassuppsättning. Det går också utmärkt att plocka ut delar av Negras berättelse t.ex. hennes ilska mot att föräldrarna har så svårt att anpassa sig till det nya landet eller mobbningen och rasismen Negra fick utstå i skolan. Författaren gör också genidraget att återbesök din gamla skola vilket leder till oväntade insikter.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...