onsdag 20 september 2017

Review: The Bear and the Nightingale: A Novel

The Bear and the Nightingale: A Novel The Bear and the Nightingale: A Novel by Katherine Arden
My rating: 5 of 5 stars

Jag blev rekommenderad denna bok vid mitt senaste besök på SF-bokhandeln i Stockholm. Detta är Katherine Ardens debut och recensionerna är lysande, framförallt från legendariska författare som Terry Brooks och Robin Hobb.

The bear and the nightingale utspelar sig i Ryssland och är en upplysning kring landets kultur, sagor och folklore. Språket är makalöst bra och utmanar mig att utöka mitt ordförråd. Huvudkaratären Vasya är vild, klok och blir inte rädd för tidens förändringar. Hon har förmågan att se de gamla hus- och skogsgudarna som värnar om folk och fä. Den gamla magin hotas dock av den framväxande kristna tron.

Det enda negativa jag kan hitta är att detta inte är den enda boken utan snart ett epos med många. Jag saknar alltmer bra böcker inom denna genre som avslutas efter sista sidan. Detta till trots är detta en perfekt bok för en kylig och mörk vinterkväll när frosten isar på fönstret och snön lyser vit på taken.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...