onsdag 22 juni 2016

Muriel Barbery - Igelkottens elegans

Renée Michel är portvakt i en ståtlig fastighet i Paris finare kvarter. Hon är självlärd älskare av konst, musik, filosofi och litteratur. Hon lever sitt liv diskret bakom en övertygande schablonbild av den vresiga och obildade portvakten med få intressen utöver katter och skräniga teveprogram. 

Tolvåriga Paloma Josse bor med sin familj i en paradvåning i samma hus. Hon är brådmogen, överbegåvad och försöker förgäves bete sig som sina jämnåriga. Hon tycker livet är absurt, känner sig oälskad och har bestämt sig för att begå självmord på trettonårsdagen. Renée och Palomas vägar koras när den japanske affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in. Källa: Bokus

Jag älskar språket i Igelkottens elegans men tyvärr fångar inte boken mitt intresse. Jag borde älska den, då resten av världen har fängslats av denna författares intellektuella texter. Jag har läst någonstans att Igelkottens elegans blev en oväntad försäljningssuccé då den blev upptäckt av bokhandlarna själva och inte av bokkritikerna. 

Betyg: 5

Förlag: Ordfront ljud
Speltid: 9h 37 min
Inläsare: Kerstin Andersson
Utgiven: 2009
Författarland: Frankrike
Bokus
Adlibris
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...