lördag 20 juni 2015

Haruki Murakami - 1Q84 första boken

IQ84 är Murakamis storsatsande verk i tre delar. Den anspelar på Orwells bok 1984 då Q uttalas likartat på japanska som siffran nio. I boken får vi följa Tengo en universitetslärare som en dag drömmer om att ge ut en bok. En dag får han i uppdrag att skriva om boken Luftpuppan åt en sjuttonårig flicka vid namn Furkareris. Han inser snart att hennes berättelse döljer något fasansfullt. Aomame är en självständig kvinna som kan liknas vid en vigilant med ett eget sinne för rättvisa. En dag upptäcker hon att det är två månar på natthimlen. 

Vart vill författaren med berättelsen? Jag känner inte samma engagemang för denna bok som jag gjort för t.ex. Kafka på stranden. Jag får ingen känsla för Aomame eller Tengo men jag kommer fortsätta med de övriga två böckerna då jag vill veta Fukareris historia. Mot slutet (vilket kräver 300 sidor) börjar mitt intresse öka och jag känner att spänningen spritter i tårna, men jag kommer läsa några böcker emellan för att få upp engagemanget till 100 %. 

Boken innehåller mycket upprepning vilket jag uppskattar då jag har haft mycket att göra de sista veckorna. Bitvis blir jag dock förvirrad och undrar om jag öppnat fel kapitel men jag inser snart att det är författarens sätt att väva samman en berättelse som blir alltmer mystisk. 

Betyg: 5

Förlag: Norstedts
Sidor: 451
Utgiven: 2010
Författarland: Japan
Originaltitel: ichi- kew-hachi-yon
Översättning: Vibeke Emond
Bokus
Adlibris
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...