måndag 5 augusti 2013

Suzanne Collins - Gregor från ovanjord

 “I guess after tonight Boots won't think the whole world is her friend," thought Gregor. She had to find out sometime, but it still made him sad.”

Gregor är lite bitter över att få tillbringa sommaren hemma för att ta hand om sin lillasyster Boots medan andra barn åker iväg på sommarläger. En dag i tvättstugan försvinner plötsligt hans lillasyster ner i ett hål, när Gregor sträcker sig ner efter sugs han plötsligt in och börjar falla och falla. Plötsligt landar han tillsammans med sin syster i mörker och möts av några underliga varelser.

Min första känsla är att detta är en nutida form av Alice i underlandet. Många minnen väcks från Neverwhere dock utspelar sig detta verk i en underjord riktad mot barn. Jag är förälskad i Boots som gestaltas makalöst bra och trovärdigt.

Språket är enkelt men lärorikt, framförallt att läsaren måste grubbla på gåtor och profetior.Jag har lite svårt att lägga karaktärernas namn och personlighet på minnen, de som jag gillar mest är som tidigare nämnt Boots, Gregor och de underhuggna kackerlackorna. Collins lyfter ämnen som samhällsskikt där kungligheter ser ner på tjänstefolket och där tjänstefolket lugnt och tyst finner sig i sin roll. Vid slutet blir jag glatt överraskad av att författaren har valt en serie likt CS Lewis istället för att köra vidare med samma historia.


Betyg: 7

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 327
Utgiven: 2013
Författarland: USA
Köp den här: adlibris, bokus
Övrigt: del 1 i en serie om 5 böcker
Genre: barn & ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...