torsdag 18 juli 2013

Josephine Angelini - Hades

Första delen i serien slutade med att Helena, som är den enda som kan vandra mellan dödsriket och de levandes värld, måste ta sig ned i underjorden för att döda erinnyerna, de tre ödesgudinnorna. Om hon misslyckas kommer Lucas (som hon är väldigt kär i, men som är hennes nyupptäckta kusin ? eller?), Ariadne och Jason att mot sin vilja drivas till att döda sin egen kusin, Hector.

Men i underjorden, Hades, försvinner Helenas styrka och snabbhet. Tiden rinner iväg och Helena börjar tvivla på att hon kommer att lyckas med sitt uppdrag. Helenas vänner gör allt de kan för att hjälpa henne. Tyvärr finns det en förrädare bland dem. Källa:adlibris


Det är svårt att skriva alltför mycket kring innehållet då det alltid finns en risk att avslöja för mycket. Därför väljer jag att då och då lägga in texter från Adlibris eller Bokus där andra har haft mer tid att tänka över en passande text som lockar till läsning men som inte avslöjar viktiga komponenter.  

Jag gillar Starcrossed serien, framförallt för att jag alltid gillat grekisk mytologi och författaren lyckas bra med en lagom dos av övernaturlighet mixat med kärlek och vanlig vardag. Jag börjar bli trött på konflikten mellan Helena och Lucas, okej att vara ihop med sin kusin? är lite annorlunda men vad sjutton Go for it. I den här boken presenteras flera mytologiska karaktärer t.ex. Hades och Persefone som gestaltas trovärdigt och i sin rätta miljö. Jag ser fram emot den avslutande delen i trilogin. 


Betyg: 6  (Riktigt bra)

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 500
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Köp den här: adlibris
Övrigt: del 2 Starcrossed serien
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...