söndag 7 juli 2013

Bokcirkel: Haruki Murakami - Kafka på stranden

I fredags var det dags för en ny bokcirkelträff, vi samlades denna gång hemma hos Annelie. En ny medlem anlände, hon heter Karin och arbetar som statistiker. Vår grupp består nu av sju personer med skilda fascinerande yrken: lärare, statistiker, psykolog, jurist, tolk, journalist och socionom. Till denna träff hade vi läst Kafka på stranden av Haruki Murakami och efter många diskussioner blev betyget 7,5 vilket är det högsta i cirkelns historia.

Jag har spanat på Murakamis böcker, men aldrig tagit mig för att läsa dem. Tack vare bokcirkeln har jag upptäckt en fantasifull författare som passar mig perfekt. Han skapar magiska världar där allt är möjligt och där varje karaktär har en unik personlighet. Ett tips som jag fått är att göra ett längre uppehåll till nästa bok då hans verk bitvis påminner om varandra. Nästa projekt blir IQ-serien, som ger mig höga förväntningar.

Att beskriva innehållet i Kafka på stranden är sannerligen inte lätt. Den femtonårige pojken Kafka rymmer hemifrån och bosätter sig i ett bibliotek. Där träffar han en mycket äldre bibliotekarie, som blir hans älskarinna. I en parallellhandling får vi träffa en gammal man som kan tala med katter, möta den rödklädde eleganten Johnnie Walker (från whiskeyflaskan) och överste Sanders (från Kentucky Fried Chicken). Det regnar iglar och fisk från himlen. En lastbilschaufför förklarar sin kärlek till Beethoven. Källa: adlibris

Betyg: 8

Förlag: Norstedt
Sidor: 518
Utgiven: 2006 (2002)
Författarland: Japan
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...