lördag 20 oktober 2012

Buthler & Öhrlund - Återvändaren


Jag har precis introducerats till Jacob Colts värld, detta är den andra boken jag läser i serien (den första var mord.net). Jag har alltså inte läst den bok där mördaren Silfverbielke började sin karriär, men jag finner inga bekymmer med detta utan kommer snabbt in i handlingen och känner ingen saknad över missad information.

Buthler och Örlund bygger upp en deckare som skiljer sig från de klassiska inom genren. Majoriteten av handlingen berättas ur Silfverbielkes perspektiv och ytterst minimalt utifrån poliskommissarie Colts arbete. Jag gillar upplägget då det skapar en annorlunda katt och råtta lek. Det är tempo i handlingen vilket gör att jag alltid ser fram emot att starta min MP3. Uppläsaren Stefan Sauk gör ett bra jobb att illustrera massmördaren Silfverbielke röst. Den är obehaglig, skrytsam och narcissistisk. Tyvärr tar denna röst i överhand vilket gör att alla andra människor i boken (inkl. Colt) är nedvärderade och illustreras som inkompetenta. Detta kan vara en medveten tanke som jag får utvärdera vidare i nästa bok.

Slutet får mig att stanna upp i några sekunder sedan blir jag lite förtvivlad och hoppas att författarna är snabba med pennan.  Buthler och Örlund bryter även här mot den klassiska, svenska, deckargenren då deras böcker alltid verkar avslutas med "To be continued".

Betyg: 6

Förlag: Massolit
Utgiven: 2012
Uppläsare: Stefan Sauk
Speltid: 15 h 33 min
Övrigt: Jacob Colt del 6
Genre: deckare, thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...