lördag 10 mars 2012

Camilla Läckberg - Änglamakerskan


Handlingen börjar med änglamakerskan som tar emot oönskade barn från unga kvinnor. Snart upptagas det att hon och hennes make inte haft för avsikt att ta hand om dessa barn, utan istället mördat dem för att slippa bekymret. Snart upptagas deras handlingar och de döms till halshuggning för sina brott.

Efter förlusten av sin son flyttar Ebba och hennes make Mårten tillbaka till föräldrahemmet på Valö utanför Fjällbacka. Mysteriet kring hennes föräldrar och syskons försvinnande som inträffade när Ebba var liten sitter fortfarande kvar i väggarna. Vad hände egentligen den där påskdagen för så många år sedan?

Jag är positivt förvånad över Läckbergs senaste skapelse. Flera faktorer spelar in, hon väver in historiska perspektiv i berättelsen vilket jag älskar, det har gått något år sedan jag senaste besökte människorna i Fjällbacka samt att författaren har byggt upp en bra handling med intressanta karaktärer. Berättelsen sträcker sig genom fem generationer av kvinnor som bott i Fjällbacka. Varje karaktär är unik på sitt sätt och de har alla varit med om stort lidande som satt sina spår i hur de utformat sitt liv och sin personlighet. Jag är nog en av många som direkt insåg att karaktären Herman, som besökte Valön och träffade änglamakerskans dotter faktiskt var Herman Göring. Chefen för det tyska flygvapnet och koncentrationslägren.

Karaktärerna i boken har sina unika drag, Mellberg går mig på nerverna, Göran är den snälla och kloke, Anna lider efter förlusten av sitt ofödda barn och Erica gör mig tokig då hon utför idiotiska  handlingar som sätter henne själv och andra i fara.

Betyg: 8

Förlag: Bokförlaget forum
Speltid: 15 h 9 min
Utgiven: 2011
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
Övrigt: del 8 i Fjällbacka serien
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...