måndag 27 februari 2012

Patrick Ness - Monsters of men


Jag hade dragit mig länge för att läsa den avslutande delen i Patrick Ness trilogi. Del 2 (The ask and the answer) i serien gjorde mig förbannad och tungsint. I den boken existerade bara krig, terroristhandlingar och ondska. Men nu var det hög tid att avsluta trilogin och jag blev tillslut nöjd med hur det hela avslutades.
 
Todd och Viola kämpar vidare i sin kamp att skapa fred mellan Major Prentiss som styr sin arme från New Prentisstown och Mistress Coyles som styr sin rebellarmé. De hoppas både att den nyanlända spanningsfarkosten ska utgöra en vikt i fredsförhandlingarna. Tyvärr sätts allt på ända när en tredje arme anfaller. Det är urinvånarna the Sparcle som vill slå tillbaka för den förintelse de utsatts för.

Serien riktar sig till ungdomar, men jag tycker att läsaren ska ha passerat 14 år innan man läser del 2-3 i serien. Den första boken fungerar för lägre åldrar.

Författaren börjar trilogin med en spänningsbok som har sin egen lilla ide. Sedan tar del 2 vid som är mörk, dyster och fruktansvärd tung att läsa. Dock givande då den belyser krig, terrorism och diktaturer ur ett perspektiv som riktar sig till ungdomar. Den avslutande delen är mildare även om den fortfarande tar upp samma ämne, men det går att ana ett ljus i tunneln.

Betyg: 8

Förlag: Walker books
Sidor: 603
Utgiven: 2010
Författarland: USA
Övrigt: del 3 i Chaos Walking trilogin. Enbart den första boken finns översatt till svenska
Genre: äldre ungdomar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...