onsdag 28 december 2011

Stephen King - Drakens ögon



Den snälle kung Roland har två söner, Peter och Thomas. Thomas känner sig alltmer utanför då fadern favoriterser den glorifierade Peter, sonen som aldrig gör ett misstag. Hovets ondskefulla trollkarl och rådgivare Flagg planerar i hemlighet att ta störta kung Roland och ta över tronen. Ett uppdrag han planerat för i årtionden och som han genom århundraden tidigare har genomfört i andra kungariken. 

Detta är den klassiska sagan, ett kungarike, två prinsar och en ond trollkarl. Stephen King skapar en saga som är en blandning av äkta allvar och satir vilket stundom är svårt att särskilja. Boken är lättläst och sidorna försvinner snabbt. Dock lyckas King inte leverera en intressant handling utan jag längtar mest till att historien ska vara över och att alla ska leva lyckliga i sina dagar…eller? Som fantasyläsare är jag inte imponerad av detta verk. Jag blir förvånad när människor lovprisar boken på t.ex. boksidan.net. Drakens ögon är för banal och språket för enkelt för att den ska tillhöra elitsskaran inom fantasy där storslagna verk skapas av t.ex. Robin Hobb, George RR Martin eller Christopher Paolini. Jag anar att Stephen King har en trogen skara som älskar vad än han skriver. Hoppas att Firestarter, som jag nu läser, kan leverera mer. 

Rekommenderas att läsa på engelska. 

Betyg: 4

Förlag: Naturoch kultur
Sidor: 352
Utgiven: 1988 (1987)
Författarland: USA
Originaltitel: The eyes of the dragon
Genre: roman (är för dålig för att tillhöra fantasygenren)

2 kommentarer:

  1. sv: Filmen var intressant och efter ha sett hela nu så ser jag verkligen fram emot att läsa boken. Första jag sa till min kille som älskar historia och så var att det ska bli intressant att läsa boken för jag gissar på dem inte har tagit med allting och kanske ändrat lite.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade filmen, jag hoppas du får en ännu bättre läsupplevelse.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...