lördag 23 juli 2011

Justin Cronin - The passage


The passage (på svenska ”Flickan från ingenstans”) är för mig en av årets stora läsupplevelser. Jag vill inte avslöja något i handlingen utan lämnar det åt er själva att upptäcka, baksidans text gör den inte rättvis. Se den som en resa genom en förändrad framtid. Ett tips är att köpa den inbunden då pocketutgåvans text är packad med ord.

Språket i boken är underbart och djupt. Uppladdningen för vad som ska komma smyger sig sakta fram vilket gör det omöjligt att lägga undan boken. Små, små smulor lämnas ständigt i början av boken att världen inte är den normala som vi lever i t.ex. reste sig aldrig New Orleans efter Katarina utan är numera ett industriområde med ett förgiftat sumpträsk. Det går inte att vända sidorna fort nog men ändå vill jag inte att berättelsen ska sluta.Boken är en upplevelse utöver min egen fantasi och den är ganska livlig. Min hjärna arbetar för högtryck med att förutspå nästa händelse. Med detta menar jag å menar jag inte att den är fylld av övernaturliga inslag utan att författaren har skapat en välbalanserad berättelse mellan fiction och verklighet.

The passage är den första delen i en trilogi. Del 2, The Tweleve utkommer 2012 och The city of mirrors utkommer 2014 Enligt Wikipedia har Ridley Scotts produktionsbolag köpt upp rättningheterna till boken. John Logan som är manusförfattare till Gladiatorn ska skriva manuset till The passage.

Min bokblogg har existerat i 3 år i oktober och det här (troligen) den tredje gången jag sätter toppbetyg på en bok. Det finns nu bara en sak du kan göra, antingen springa iväg till närmaste bokhandel eller gå in på amazon (de är snabbast) och beställa boken.

Betyg: 10

Förlag: Ballantine books
Sidor: 766
Utgiven: 2010
Svensk utgåva: Flickan från ingenstans (2011)
Författarland: USA
Övrigt: Passagetrilogin del 1
Genre: skönlitteratur

4 kommentarer:

  1. Till och med jag som aldrig läser fantasy i vanliga fall slukade den här boken fast då på svenska.

    Dock tyckte jag att den var onödigt lång: 907 sidor är ett par hundra för många och Cronin skulle utan problem ha kunnat skära bort ett par hundra sidor i alla fall för att täta till storyn lite extra.

    Den fick en 4 av mig och det är nog den första och sista gången det lär hända i den här genren :-)

    SvaraRadera
  2. Vänta bara tills uppföljarna då kommer du fortsätta sätta höga betyg :)
    Vissa stunder i boken är lite långdragna men jag var mest rädd att den skulle ta slut.

    SvaraRadera
  3. 10-poängare? Intressant. Jag har just börjat läsa den själv (på svenska förstås-fegar fortfarande engelskan) men att det var del ett av en trilogi hade jag ingen aning om.
    Attans då faller min taktik att inte börja läsa en serie förrän jag har alla böckerna i den...

    Men jag får testa din variant istället! :-) Kanske förhöjer läsupplevelsen att den som väntar på något gott...

    MVH /Bokman

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...