lördag 12 februari 2011

Vikas Swarup - Vem vill bli miljardär?

Jag är nog en av få som ännu inte sett Slumdog millionaire. Anledningen är att jag hört att filmen ska vara fantastisk. Detta gör att jag dragit slutsatsen att boken, Vem vill bli miljardär? antagligen är bättre och att den förtjänas att läsas först.

Ram Mohammed Thomas har inte bara ett fascinerade namn utan också en fantastisk historia att berätta. Historien handlar om hans liv och uppväxt. I boken början arresteras Ram på anklagelser att han fuskat när han deltog i programmet Vem vill bli miljardär? Ägarna till programmet kan inte tro att en obildad, servitör som Ram kan svara rätt på alla frågor och därmed vara vinnaren av en miljard. Efter att ha fått utstå grym tortyr anländer en kvinnlig advokat som lyckas få Ram frisläppt. Han börjar nu berätta sin historia för den kvinnliga advokaten. Varje stor händelse i hans liv kopplas samman med en fråga i programmet och på så sätt utvecklas dom parallellt.

Boken ger en fantastisk skildring av landet Indien, befolkningen och framförallt dess historia. En dominerande genre är landets filmindustri och de fattigas livssituation. Berättelsen är gripande och vävs samman på ett oväntat sätt mot slutet. Den påminner mig stundom om Tusen strålande solar eller Flyga drake även om språket och den målande bilden inte är lika bra. Liknelsen gör jag eftersom jag får insyn i ett land som jag inte vet mycket om förutom vad som rapporteras på t.ex. nyheterna.

Jag lyssnade på boken och tycker Eric Ericson gör ett riktigt bra jobb (tidigare okänd för mig). Berättelsen är aldrig tråkig men de oväntade vändningarna gör mig ibland riktigt upprörd. Boken till hörinte toppskiktet men fångar ändå mitt intresse och engagemang. Nu ser jag fram emot att sätta mig framför filmen som erhållit 8 Oscar och se om den lever upp till förväntningarna.

Betyg: 7

Förlag: Bra böcker
Originaltitel: Q & A
Uppläsare: Eric Ericson
Speltid: 10 h 4 min
Utgiven: 2005
Genre: skönlitteratur, novell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...