fredag 10 december 2010

Nicke Drake - Tuthankhamun

En mördare är lös på gatorna i Thebe. Mördaren är hänsynslös och grym då hans offer får lida under fruktansvärda kval. Brottsutredaren Rai Rahotep blir chef för utredningen som snart tar honom till intrigerna i det kungliga palatset. Farao Tutankhamun har blivit utsatt för en kopplot då skrämmande och mystiska föremål placerar runtomkring den kungliga våningen. Inget vet hur personen får tillgång till rummen, men Rahotep anar att det är maktspel med syfte att sätta den redan vidskepliga och unga farao Tuthankhamun ur balans. Rahotep dras alltmer in i de kungliga maktintrigerna som alltmer börjar hota honom själv och hans familj.

Boken är del två i Nick Drakes kommande trilogi. Del ett heter Nefertiti-dödsboken och berättar historien om faraos hustrus mamma, den undersköna Nefertiti. Nu går historien vidare till Akhenatons son. Tiden utspelar sig kring 1300 f.kr.

Jag gillar intrigerna och tempot i den första boken, men del två har tappat sitt tempo och mitt intresse redan efter några få kapitel. Visserligen matas jag då och då men historisk fakta kring Egyptens historia och religion vilket jag fascineras av. Nick Drake har gjort din egen tolkning av farao Tuthankhamuns person och leverne. Istället för att bli en historisk deckare men lite annorlunda mordutredningar blir berättelsen tunn och tråkig. Det är som att vi tar en nutida brottsutredare och placerar honom 3000 år bakåt i tiden. Detta till trots så kommer jag läsa del tre för att se hur allt kommer att sluta.

Betyg: 5

2 kommentarer:

  1. Jag brukar inte vara den som "ger upp" en trilogi. Men jag läste första boken och fick inte mersmak. så tyvär blev det inte fler böcker. Och blev inte mer sugen när du säger att den var lite sämre än första boken. du får helt enkelt blogga om hur det hela slutar ;)

    SvaraRadera
  2. Jag lovar slutföra projektet. Även om det kommer bli många suckar :)

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...