torsdag 21 oktober 2010

Alice Sebold - Flickan från ovan

Uppläsare: Tina Råborg
Sussie blir mördad och våldtagen när hon är 14 år. Hennes mördare bor i samma kvarter. Sussie får nu acceptera att titta ner på sin familj från himlen. Hon ser sin mamma som blir alltmer förtvivlad över hur livet utvecklats och att inget blev som hon själv önskat. Sussies pappa kan inte släppa sin dotters död. Han börjar göra egna efterforskningars som leder till den rätta mördaren, men han har inga bevis enbart sina egna instinkter. Han isolerar sig mer och mer från den övriga familjen. Sussies storasyster och lillebror har inte bara mist en syster utan får nu också acceptera att bli vuxna och astränga sig för att hålla samman den splittrade familjen. Sussie försöker förtvilat göra allt uppifrån sin himmel för att hjälpa dem, men ingen verkar se eller höra hennes insatser och hennes mördare går fortfarande fri.

Det ska bli intressant att se Peter Jacksson tolkning av Sebolds verk. Kommer boken eller filmen vara den ultimata upplevelsen?
Jag gillar Sussies lite, lätta beskrivning av sin himmel. Diskussionerna blir varken teologiska eller science fiction. Himlen bara existerar var och en unik för varje person. Boken innehåller en bra balans mellan sorligt och hoppfullt. Det är facinerande att höra berättelsen ur Sussies perspektiv. Ett perspektiv som växlar mellan familjen, mördaren och polisens arbete. Visa partier kan bli långdragna och uttjattade. Jag har också svårt att ta till mig mammans handlingar, men annars gillar jag boken skarpt.

Betyg: 6
Spänning: 2
Kärlek: 3
Lärorik: 3
Humor: 0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...