tisdag 30 mars 2010

Markus Zusak - Boktjuven

Orden. Varför måste de finnas. Utan dem skull inte något av allt detta existera. Utan ord var Führern ingenting. Det skulle inte finnas några stapplande fångar, inget behov av tröst eller ordkonster som ska få oss att må bättre.
Vad ska man med ord till ?
Liesel Merminger är nio år och bor hos sin fosterfamilj vid Himmel StraBe i Tyskland. Boktjuven handlar om Lisels liv från starten av kriget 1939 till bombningarna över Tyskland 1944. Liesel ankommer till sin fosterfamilj med mycket sorg i hjärtat. På tågen till Himmel StraBe dog hennes lillebror och mamman klarar inte längre av att försörja henne. Liesels liv kretsar kring människorna i staden. Hon kämpar för att lära sig läsa och upptäcker därmed böckernas fantastiska värld. Hon blir stadens sagoberättare när bomberna faller och alla gömmer sig i skyddsrum. En dag får Liesels pappa betala tillbaka en gentjänst till en god vän som räddade livet på honom under första världskriget. Gentjänsten går ut på att gömma hans son i källaren tills kriget är över. Sonen är jude.
Boktjuven blev inte riktigt vad jag förväntade mig. Utifrån baksidans text såg jag en flicka som hittade och stal massor med böcker som hon sedan delade med sig till undangömda människor. Detta till trots är boken en skön läsning att uppleva. Att berättaren är Döden själv ger ett nytt och intressant perspektiv. Liesels liv är intressant och fyllt med sorger. Sorger och upplevelser som är svårt att förstå om man själv inte upplever dem. Mitt tips är helt enkelt: Läs den!

Betyg: 6

Lärorik: 5
Spänning: 3
Humor: 4
Kärlek: 4

1 kommentar:

  1. Förstår inte riktigt hypen över den här boken. Den är absolut läsvärd, jag tyckte mycket om karaktärerna. Och döden som berättare var en ny sak. Men det var som att något saknades. Det kändes som att jag var ofärdig när boken tog slut / Nathalie

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...