måndag 1 februari 2010

Kristin Cast, House of night, Marked

Vampyrgenren verkar fortsätta att växa i ungdomslitteraturen. Enligt mig satte Stephanie Meyer standarden och många försöker gå i hennes fotspår. I ett försök att fortsätta hänga med har valt att inrikta mig på House of night serien. I dess världsbild blir utvalda tonåringar märkta med en månskära i pannan vilket begynner början på deras omvandling till en vampyr. Detta händer till 16-åriga Zoey Redbird. Hon blir märkt av en Jägare och dessutom utvald av gudinnan Nyx att vara hennes ögon och öron på Jorden. Zoey tvingas nu flytta till vampyrskolan House of night för att få hjälp med sin omvandling och sina nya färdigheter.

Detta kan liknas lite vid Harry Potter möter vampyrer. Även om det dröjer minst 200 sidor innan boken fångar mitt intresse. Precis som i Potters värld skapas en falang av gott och ont, där vanliga människor anses sämre och svagare. Zoey skaffar sig en dödsfiende a la Malfoe som heter Afrodite, som anser att människor endast är kylskåp. Språket är svårt för mig då det är mycket tonårsfraser, svordomar, sexuella anspelningar och framförallt rått. Enligt mig ska inte en tonårsboks första kapitel handla om en hur en tjej försöker sugga av en kille som inte vill. Kristin Cast misslyckas där Meyer lyckas att fängsla sin publik med språk och en sensuell känsla som får varje vuxen att vilja vara tonåring.
En känsla som följer mig genom storyn är att något är fruktansvärt fel i den vampyrvärld som Cast skapt, en magkänsla som gör att jag måste läsa de andra böckerna.

Betyg: 5

Lärdom: 3
Humor: 2
Kärlek: 2
Spänning: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...