tisdag 4 augusti 2009

Lian Hearn, Över näktergalens golv


Han hade svärdet i handen. Den enda som räddade mig var att hästen inte ville gå in under grindvalvet. Den stegrade sig och ryggade baklänges. Iida röt till. Männen inne på gården vände sig om och fick syn på mig. De ropade högt på sin grova Tohandialekt. Jag ryckte till mig det sista av rökelsen - jag märkte knappt att den svedde mig i handen - och rusade ut genom grinden. När hästen skyggade åt mitt håll körde jag rökelsen i flanken på den. Den stegrade sig över mig och de stora hovarna fäktade strax intill min kind. Det susade när svärdet skar ner genom luften. Jag såg Tohanmännen runt omkring mig. Det verkade inte möjligt att de skulle kunna missa mig, men det var som om jag hade särat mig i två delar.

Mina ögon har under många år fastnat för omslaget till den denna bok. Jag har ingen förklaring till varför jag inte läste den tidigare. Mitt intresse för Japan är enormt framförallt för kulturen, språket, historien, anime vilket borde ha tillfört ett tidigare intresse.
Över näktergalens golv handlar om klanen Otoris livsöden under den feodala medeltiden i Japan. Boken kvalificeras i genren fantasy - äventyr och påminner en hel del om Robin Hobbs värld av lönnmördare och narrar. Hearn saga går utanför den klassiska berättelsen om samurajer och kantana och inriktar sig mer på förmågor utifrån en liten dos av fantasy.
Boken utspelar sig utifrån två karaktärer, dels Takeo- jag och dels kvinnan Kaede som beskrivs i tredje person. Miljön i boken är fantastiskt beskriven och boken passar utmärkt för högläsning. Hearn skriver en allround bok dvs. den passar, enligt mig, både tjejer och killar. Framförallt pga. att en av huvudpersonerna är kvinna.
Jag fastnade direkt för bokenoch sträckläste den med stor glädje.
Lian Hearn är psydonym för Gillian Rubenstein (66 år). Hon är en av de första författarna, från väst, att skapa berättelser utifrån japansk mytologi. Sagan om klanen Otori är från början menad som en trilogi men har nu utvecklats till fem böcker.

Betyg: 7

Spänning: 5
Kärlek: 5
Humor: 1
Sorglig: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...