tisdag 14 april 2009

John Ajvide Lindqvist, Låt den rätta komma in

Jag är inte imponerad av denna kritikerrosade bok och numera film. Jag har alltid fascinerats av fantasygenren och framförallt, tack Meyer, vampyrskildringar. Lindqvist utgår från det klassiska temat att vampyrer suger blod, tål inte solljus, sover större delen av sitt eviga liv och det enda som kan döda en vampyr är eld eller påle genom hjärtat. Det som är unikt med Lindqvist är att hans historia kretsar kring en vampyr som enbart är tolv år gammal. Jag kan förstå att många gillar boken och filmen, men jag mådde mest illa under den tid som MP3 spelade. Det hjälper inte heller att jag igår blev bjuden på rödbetssoppa vars röda färg påminde mig om att dricka blod. Boken är dessutom, konstigt nog, riktigt seg och förutsägbar. Jag kan inte säga att den gett mig mer än illamående och deprimerande tankar.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...