söndag 4 januari 2009

Ildefonso Falcones, Katedralen vid havet


En enorm överraskning för mig. Jag börjar alltmer bli imponerad av de spanska författarna. För ca ett år sedan läste jag Carlos Ruiz Zafóns, Vindens skugga, som väckte mitt intresse. Jag har också hört bra vitsord för Javier Sierra, La última cena. Vars bok kan liknas med intriger likt Holy blood, holy grail.
Ildefonso Falcones har slagit igenom stort i Spanien. Försäljningen av hans böcker kan liknas vid Stig Larssons i Sverige.
Katedralen vid havet är en fantastisk skildring av 1300-talets Barcelona och Katalonien. Vi får följa Arnau Estanyol liv i staden, som präglas av inkvisitionen, digerdöden, och krig. Det är samtidigt en roman med intriger, kärleksöden, sorg, ilska och sociala intriger.
Boken väcker många känslor. Det är inte ofta jag uttrycker så mycket ilska och hat mot vad människor utsätter varandra på grund av tradition, religion och ståndssamhället. Och samtidigt upplever jag lycka, skadeglädje med ett vargagrin när personerna får revansch.
Jag lyssnade på denna bok, vilket skapade en tillvaro då jag knappt kunde lämna min MP3. En perfekt lyssnarbok för den som ska ut och gå långa promenader.

Betyg: 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...