tisdag 12 oktober 2021

Review: Ett lyckligare år

Ett lyckligare år Ett lyckligare år by Jonas Gardell
My rating: 4 of 5 stars

En alldeles lagom bok av en författare som jag läst alltför lite av. Den första delen är lite tyngre att ta sig igenom, även om den är skickligt beskriven. Jag tror att det beror på att jag lyssnar på boken, Jonas gör ett bra jobb men bitvis tappar jag tråden och missar delar. När berättelsen utspelar sig i Örebro fångas mitt intresse mer eftersom jag har bott så länge i denna fantastiska stad. Igenkänningsfaktor är stor och jag blir lycklig så fort jag lär mig något nytt om staden mitt på Närkeslätten. 

En bok som lyfter viktiga delar av kampen för homosexuellas rättigheter genom historien. När jag lyssnar på berättelsen från både 1800-talet och från Örebro så inser jag hur långt Sverige har gått för att ge lika rättigheter för homosexuella, men vi har ändå en bit kvar. Världen utanför har också en lång väg kvar, i många länder är det fortfarande dödsstraff på att vara homosexuell. 


View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...