lördag 12 januari 2019

Review: Shadow of Night

Shadow of Night Shadow of Night by Deborah Harkness
My rating: 5 of 5 stars

Jag läste den första boken i All souls trilogin när den kom ut. Jag var inte särskilt imponerad då den inte handlade om glittrande vampyrer som förälskade sig i dödliga, unga kvinnor. Nu när jag blivit mer vuxen så inser jag alla ungdomsböcker från denna era är smöriga, lite kvinnoförnedrande och utan någon djup dialog. Dessa böcker sågas under några stycken i Shadow of night.

Jag läste aldrig vidare i trilogin men när jag upptäckte att HBO gjort en brittisk serie av den första boken satt jag fastklistrad framför Tv:n under jullovet. Jag var fast och beställde genast de övriga två böckerna. Jag rekommenderar dig att läsa dem på engelska då språket är makalöst bra och riktigt bra anpassad till miljön där handlingen utspelar sig. Du behöver ge boken tid, dels för att den är lång och dels för att det krävs avbrott för att repetera persongalleriet samt att telefonens lexikon använda flitigt. För mig har det varit en underbar läsupplevelse och den lämnar en stor saknad. Stackars bok som står på tur i bokhögen på skrivbordet.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...