lördag 1 september 2012

Elisabeth Åbrink - Och i Wienerwald står träden kvar


Positivt överraskad över denna bok. Rekommenderas till alla som vill lära sig mer om Ingvar Kamprants ungdom och om förintelsen ur ett annorlunda perspektiv. Jag är också imponerad av att Åsbrink läser upp sin egen bok och gör det på ett bra sätt. I början gick det lite sakta och hackigt men det tog sig, annars har jag erfarenheter av att författaruppläsning inte blir så bra t.ex. med Dick Harrysson.

Berättelsen kretsar kring Otto en trettonårig, judisk pojke som kommit till Sverige genom insatser från den svenska kyrkan. Hans föräldrar hade alltmer sett att judarnas ställning i Österrike försämrats och därmed beslutat sig för att försöka att ge sitt barn ett bättre liv. De får kontakt med den svenska kyrkan som beslutat sig för att göra en hjältemodig insats och rädda några judiska barn.Villkoret är att barnen ska vara döpta och att deras föräldrar ska hämta hem dem inom ett år.  Otto kommer till Sverige och börjar nu slussas mellan barnhem och fosterhem. I fosterhemmen får han arbeta hårt för sitt leverne. Hans föräldrar hemma i Österrike skriver brev varje dag till honom och totalt finns idag mer än 500 brev bevarade från denna korrespondens.

Jag tror inte det går att förstå vilken uppoffring Ottos föräldrar måste ha gjort genom att skicka iväg sitt barn med ett tåg som skulle ta honom långt borta från deras trygga famn. Jag har själv inte egna barn, men har en systerdotter som jag avgudar. Jag försökte tänka mig att sätta henne på ett tåg som skulle ta åka långt bort från oss här hemma. Det skulle inte gå!...eller vad är man beredd att offra för att ens barn ska ha det bra? Ottos föräldrars val gjorde att han överlevde förintelsen.

Jag har aldrig skämts så mycket att vara svensk som när jag lyssnade på denna bok. Hur den svenska regeringen inte gjorde något för att rädda judarna undan den förföljelse, som alltmer började sprida sig över Europa på 1930-talet. Sverige valde att stänga sina gränser och absolut inte ta in några judar, de skulle bara bli en belastning för landet och konkurrera med svenska arbetare. Som historielärare blir jag förbannad på de flesta historieböcker på de svenska skolorna som inte tar upp det negativa utan bara hyllar insatserna med t.ex. de vita bussarna, som kom efter krigsslutet. Visserligen en fantastisk insats men tänk vad vi kunde ha gjort om vi öppnat landets gränser och sagt att alla judar var välkomna. Jag hörde på nyheterna i veckan att antisemitismen blivit större i Sverige, framförallt i Malmö. Vad händer egentligen i den svenska skolan, missar man att ta upp Hitler och förintelsen? Alla borde någon gång besöka ett koncentrationsläger för att förstå vilka vidrigheter som ägde rum under andra världskriget.

Betyg: 7

Förlag: Ordfront ljud
Speltid: 10 h 59 min
Uppläsare: Elisabeth Åbrink
Författarland: Sverige
Utgiven: 2011
Genre: Biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...