lördag 18 februari 2012

Martin Widmark - Fyrtornet i Son-Li


Tyko Flores har lyckats fly från den mörka gruvan i sin hemvärld. Med på resan har han Julius som bär på en oväntad överraskning. Tyko har också med sig boken han fått i geografernas sal. Innehållet visar sig komma från hans mamma, som han inte minns. Julius och Tyko slår sig samman med ett cirkussällskap och beger sig mot ingången till den tredje världen.

Det här är den andra delen i Martin Widmarks trilogi om Tyko Flores äventyr. Den är långt ifrån en prinsessaga utan påminner mer om Oliwer Twist med lite övernaturliga inslag. Jag gillar tempot och karaktärerna i boken, men jag önskar att den var längre. Widmark bygger upp en väl grundad historia som bara växer och det känns svårt att förstå att allt ska avlutas i nästa (korta) bok.

Betyg: 4

Förlag: Bonnier Carlsen
Speltid: 3h 14 min
Uppläsare: Jakob Eklund
Författarland: Sverige
Utgiven: 2011
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...