onsdag 22 februari 2012

Deborah Harkness - Alla själars natt


 I världens finns det häxor, demoner och vampyrer. Människor lever i okunnighet att dessa övernaturliga varelser existerar. Häxorna har krafter som gör att vissa kan flyga medan kan hela skador. Vampyrer är starka, snabba och lever för evigt. Demonerna är destruktiva och smarta vilket gör att de ofta blir hyllade som genier av vanliga människor.

Diana Bishop är häxa, men väljer att leva i förnekelse av sitt arv. Hon är professor i historia och studerar gamla skrifter om alkemi vid Oxford. Hennes liv är ordinärt och hon trivs med det. När hon utan avsikt hittar en manuskript som varit försvunnit i ett århundrade vänds hennes tillvaro upp och ner. Häxor, demoner och vampyrer vill åt manuskriptet, samtidigt får Diana oväntat beskydd av en lång och mystisk vampyr.

Efter att ha läst 200 sidor av boken är jag tyvärr inte imponerad. Boken är händelselös och handlingen långsamt, tråkig. Jag kan inte förstå hur Alla själars natt har fått så stor uppmärksamhet och blivit en bestseller. Historien får ett uppryck efter den 550 men det räcker inte att lyfta upp mitt betyg.

Det positiva med Harkness version av vampyrgenren är att hon väver in historiska händelser och personer. Vampyrer är odödliga och jag är förvånad att inte andra författare inom genren gör likartat. Det är både upplysande och intressant. Dock blir författaren lite högfärdig när hon nämner historiska händelser eller personer utan att utveckla dem mer. Vilket kan tolkas som om att läsaren är okunnig om hon inte känner till dem. Jag blir också irriterade över att Diana tvekar att använda hjälm när hon ska bege sig på en ridtur, vilket för mig är en självklarhet att använda.

Boken har inget givet slut och uppföljaren utkommer i sommar, kanske kommer jag läsa den.

Betyg: 4

Förlag: Bokförlaget forum
Sidor: 691
Utgiven: 2011
Översättare: Marianne Mattsson
Författarland: USA
Genre: fantasy, skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...